مقالات ما

چهمه چیز درباره فرش ابریشم ماشینی

تعریف فرش ابریشم ماشینی

فرش ابریشم خالص همان طور که از نامش هم مشخص است، از جمله فرش‌های گران‌قیمت و لوکس بازار است. این نوع فرش از نظر قدمت تاریخی مربوط به زمان صفویه است؛ در آن زمان تجارت ابریشم از طریق راه‌های ارتباطی که از ایران عبور می‌کرد، بسیار پررونق بود. به همین دلیل تولید، خرید و فروش قالی‌های ابریشم دستباف در دوران صفویه بسیار محبوب و درآمدزا بود.

امروزه نیز این کالای با ارزش در دو نوع طبیعی و مصنوعی تولید می‌شود که هر کدام دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند. اما به طور کلی فرش ابریشمی در مقایسه با فرش‌های غیر ابریشمی، بافت ریزتر، درخشندگی بیشتر و کرک‌های صیقلی، نخ خاب به‌کاررفته بهتر و کیفیت رنگ بالاتری دارد. همین موضوع در زیبایی و مجلل‌بودن منزل تأثیر به‌سزایی می‌گذارد.

فرش‌های ابریسم ماشینی عموماً از جنس نخ‌های پلی استر و پلی اوژن و ابریشم مصنوعی یا ویسکوز تشکیل شده و یکی از دلایل نرمی و نازکی این فرش‌ها، استفاده از این نوع الیاف می‌باشد.

ابریشم مصنوعی یا ویسکوز بخاطر بازسازی فیبر سلولوز در ترکیبات خویش، از ایجاد حساسیت در افراد حساس جلوگیری می‌کند ولی طول عمر کمتری نسبت به الیاف آکریلیک دارد. قیمت فرش‌های ابریشم مصنوعی نسبت به فرش‌هایی با الیاف صد درصد آکریلیک (به علت استفاده از ویسکوز)، پایین‌تر می‌باشد.  به همین خاطر افرادی که قصد استفاده کوتاه مدت یا نمایشی از فرش را دارند می‌توانند با قیمتی به مراتب پایین‌تر این نوع از فرش را تهیه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *